Soest, 27 juni 2014

Tweede plaats in Soest, derde voor de dagprijs

De sleepwagen ForFarmers krijgt de trucks er niet zo erg vaak voor te staan. Het is een prachtige sleepwagen met ruim voldoende capaciteit en een team dat altijd via de weg van het overleg tot oplossingen komt. Dat was deze keer ook wel nodig.

Na de Bakwagen klasse start Goorden met de eerste proeftrek. De truck lijkt lastig weg te komen, omdat de baan deze keer erg hard is. De banden van de truck zijn bijna niet aan het slippen te krijgen, waardoor er puur op de koppeling gereden wordt en de motor soms erg laag in toeren zakt. Maar Hobbysporters hebben over het algemeen een kleinere turbo aan boord, waardoor deze trucks enorm laag in toeren kunnen zakken, zonder stil te vallen.
Die lage toeren in combinatie met veel trekkracht, dat maakt het instellen van de sleepwagen tot een lastige klus, zo bleek later…

Na de trekpoging van Goorden, Van Schilt en Breedijk wordt besloten om de sleepwagen fors zwaarder te zetten. De pennen gaan er eerder in, en twee keer zo diep. Met direct daarna de eerste steigerende truck tot gevolg.
Het rondje wordt opnieuw gedaan en iedereen haalt (soms met moeite) de Full Pull.
De sleepwagen machinist gaf wel te kennen dat de Hobbysporters fors in vermogen omhoog zijn gegaan en dit vermogen weten om te zetten in snelheid. Die snelheid moet vervolgens binnen 40 meter afgeremd worden om daarna te hopen dat ze tussen de 80 en 100 meter ergens stil komen te staan. De oplettende kijker heeft kunnen zien dat de snelheid in de Hobbysport soms groter is dan bij de Supersport. Er gebeurt wat!

Finale
De sleepwagen werd met extra pennen en messen ingesteld, waarbij deze op een kortere afstand al worden ingezet.
Dat gaf helaas onvoldoende resultaat, met deze afstelling zouden alle trucks een Full Pull gaan halen.
Met name de trekkracht na de 80 meter wordt binnen het sleepwagenteam onderschat, daar eenmaal voorbij komt alles over de eindstreep.
Met het aanbrengen van een extra gewicht in de ballastbak van de sleepwagen wordt de ontdekking gedaan dat alles binnen de 80 en 85 meter stil gaat komen te staan, een weinig bevredigende situatie. In goed overleg met de deelnemers wordt de sleepwagen nogmaals versteld en wordt de finale ronde opnieuw verreden.
Nu staat de sleepwagen wel goed en wordt er een prachtige finale neergezet, waarbij Bad Bull en Bos veevoeders zowaar nog een Full Pull weten te halen!
Voor het verrijden van deze superfinale gaat de sleepwagen weer een tandje zwaarder, maar ook hier wordt de trekkracht weer onderschat… Bad Bull haalt weer een Full Pull en ook Bos gaat over de eindstreep!
Helaas voor Bos komt het verliezen van gewichten op een diskwalificatie te staan in deze ronde, waardoor het team een goede tweede plaats weet te halen en de zege terecht komt bij Bad Bull.

Met de Vlam in de Pijp.
Henk Wijngaard was de grote artiest van deze avond. Henk was al ruim op tijd aanwezig en op zijn Facebook pagina was te zien dat hij intussen wel weet wat Truckpulling is.
Zo kwam de vraag binnen of Henk een keertje mee mocht rijden met een deelnemer.
Team Breedijk gaf aan dat wel te willen doen en zo komt Henk terecht in de prachtige rode Renault Magnum. Met Willem Breedijk achter het stuur gaat de truck op een schitterende wijze naar de 100 meter en ook de voorwielen kwamen even een metertje boven de grond te hangen.
Henk Wijngaard: “Een fantastische ervaring, heel bijzonder om de cabine omhoog te voelen komen. Dat heb ik in de Brennerpas nog niet meegemaakt!”

Voor het oog van het publiek is de Hobbysport ietwat rommelig verlopen vanwege een moeizaam afgestelde sleepwagen.
Desondanks is de uitslag wel duidelijk en wordt dit jaar door geen enkele deelnemer zomaar een wedstrijd weggegeven!
Het blijft spannend in de Hobbysport!

Naamloos Naamloos